Museum weer open

Nieuws >>

Museum ’t Verzoamelhuus van Aeldakerka gaat weer open.

Op Zaterdag 4 juli 2020 om 13.30 gaat het Museum weer open. Aeldakerka heeft hiervoor een protocol en bezoekersregels moeten opstellen, bestaande uit afspraken die gelden voor alle activiteiten van het Museum. De richtlijnen van het RIVM en het protocol voor “veilige en verantwoorde heropening van musea” van de Museum Vereniging zijn de basis van het protocol. De bezoekersregels zijn afgeleid van de protocol regels. Het protocol en de bezoekersregels zijn door de Gemeente Westerkwartier goed bevonden zodat we kunnen starten met het ontvangen van bezoekers in het Museum. Aan het eind van dit artikel vindt u de praktische bezoekersregels. U begrijpt vast dat wij op een ander wijze met bezoekers moeten omgaan dan u van ons gewend bent en dat wij van bezoekers ook speciale aandacht vragen voor de corona regels.

Het thema van de nieuwe expositie is: hoe leefden de mensen zo rond 1900 en hoe werd er vroeger gegeten in onze omgeving. Er is een huiskamer/ keuken ingericht met voorwerpen die betrekking hebben op de voeding van toen.

Verder hebben een aantal mensen gehoor gegeven aan de oproep om je verzameling van bijzondere voorwerpen ten toon te stellen in het museum. Zo kunt U een verzameling van puddingvormen bewonderen en zijn er allerlei theepotten te bewonderen.

Er is er een hoek ingericht die alles laat zien van de turfwinning in onze omgeving. U zult allerlei voorwerpen zien die nodig zijn bij de winning van turf of baggels. Op de mediaplayer is een film te zien hoe dat te werk ging vroeger. In de jaren 80 heeft een groep mannen een demonstratie gegeven hoe de vervening te werk ging in onze omgeving. De film heeft de mooie titel gekregen: “Dei kerels mit knoesten” .

Wat wij ook graag wilden belichten is het feit dat 75 jaar geleden Nederland is bevrijd van de Duitsers en we weer volop konden genieten van onze vrijheid. Zo zijn er allerlei zaken te bezichtigen die verband hebben met de 2e wereldoorlog.

Dhr. Geert Jonker (een achterkleinzoon van Jan Schriemer) is bezig met een boek, “De bende van Oldekerk” te schrijven over de gebeurtenissen op Klein Rusland in oktober 1944. Een kleine foto expositie in het museum geeft u een beeld hoe het er toen uitzag op Klein Rusland.

Op de mediaplayer is de film te zien van Mevr. B.Renkema, zij was 15 jaar toen de oorlog uitbrak en heeft haar belevingen op papier gezet en daar is in 1995 een documentaire van gemaakt over de gebeurtenissen in N.O.F. met de titel: Gaat de oorlog aan ons voorbij?

Verder zijn er enkele modellen van beroemde oorlogsvliegtuigen te zien.

Regels voor het museum bezoek

·       Kom niet naar het Museum bij gezondheidsklachten.

·       Bezoek moet telefonisch van te voren worden doorgegeven via 0594-505798 of 06 38908646. Een tijdslot wordt dan aangegeven.

·       Er mogen op elk moment niet meer dan 3 bezoekers tegelijk binnen zijn.

·       Bij de ingang van het Museum moet de desinfecterende handgel op de juiste wijze worden toegepast. Hiervoor zijn instructies opgehangen.

·       Houd 1,5 meter afstand van alle andere aanwezigen (niet zijnde huisgenoten).

·       Volg altijd de aanwijzingen van de vrijwilligers op. Verlaat het Museum als de vrijwilliger daarom vraagt.

·       Vermijd het aanraken van spullen. Bedien niet zelf de mediaspeler maar vraag de vrijwilliger om hulp.

·       Bezoekers houden in principe hun jassen/tassen bij zich. Als garderobe gebruik nodig is dan hangen de bezoekers zelf hun jas op en zorgen dat er voldoende ruimte is tussen jassen en tassen van andere bezoekers en vrijwilligers. Bij de garderobe zijn hiervoor instructies aanwezig.

·       De keuken is de gereserveerde ruimte voor de vrijwilligers en is niet toegankelijk voor bezoekers behalve voor de doorgang naar de garderobe en het toilet. Volg dan de aanwijzingen van de vrijwilliger.

·       Bezoekers krijgen bestelde koffie of thee neergezet op het tafeltje in de expositieruimte. Laat de gebruikte wegwerp kopjes daar staan.

·       Er dient contant en gepast te worden betaald voor dranken en b.v. boekwerken. Er kan geen geld worden gewisseld. Betaling wordt rechtstreeks door de bezoeker in de geldbox gedaan zonder tussenkomst van de vrijwilliger.

Museum Verzoamelhuus

Adres: Smidshornerweg 18
9822 TL Niekerk

Openingstijden:

iedere eerste zaterdag van de maand van 13.30 tot en met 17.00 uur en iedere zondagmiddag van 13.30 uur tot 17.00

Contactgegevens:

Actueel op Facebook

Historische vereniging Aeldakerka | Smidshornerweg 18 | 9822 TL Niekerk | Tel: 06-12428304