Verzoamelhuus

Adres: Smidshornerweg 18
9822 TL Niekerk
Tel.: 06-12428304 (tijdens openingsuren)

De openingstijden van het Verzoamelhuus Aeldakerka zijn:

zaterdag 13.30 - 17.00 uur
zondag 13.30 - 17.00 uur

U bent van harte welkom!

Het Verzoamelhuus te Niekerk gaat winkelen!

De expositie van 2017 is gedeeltelijk vernieuwd en/of aangepast. De manufactuurwinkel en de bakkerij hebben plaatsgemaakt voor een galanterie en een kapperszaak. De galanteriewinkel en de manufacturenzaak stammen beiden uit dezelfde tijd en zijn alle twee min of meer opgegaan in de grote warenhuizen. Maar wat was nu eigenlijk een galanteriewinkel? Hiervoor heb ik de “Dikke van Dale” van 1970 geraadpleegd en daarin staat hiervan het volgende vermeld: Een winkel waarin allerlei artikelen van mode en smaak, sierlijke snuisterijen, speelgoed e.d. aangeboden worden. Met als bijdenkbeeld: Goedkoop en van geringe kunstwaarde! De kapper: toentertijd werd deze man ook wel aangesproken met “barbier”, “baardscheerder” of “haarknipper”. Heel vroeger deed hij ook nog wel eens aan (alternatieve) geneeskunde. Het moet geen vetpot geweest zijn, want de beste man had er vaak ook een handeltje naast. Rookwaren zoals sigaren, sigaretten en aanverwante artikelen gingen vlot over de toonbank. Ook verkocht hij kranten en tijdschriften. Tijdens het wachten werden de laatste roddels even doorgenomen. Een voorbijgegane tijd wordt even aan de vergetelheid onttrokken en opnieuw tentoongesteld in ons “Verzoamelhuus”.

Contactgegevens:

Actueel op Facebook

Historische vereniging Aeldakerka | Smidshornerweg 18 | 9822 TL Niekerk | Tel: 06-12428304